Onkyo A-5VL

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Onkyo A-5VL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Nesse 27-01-2012
Geschreven voor: Onkyo A-5VL

Was ook op zoek naar een stereo versterker en kwam uit op deze Onkyo. Moet zeggen deze is heel zwaar dus mag uit gaan van kwaliteit. Deze aangesloten op Q300 van KEF. En moet zeggen een perfect geluid. Versterker heeft geen moeite met de speakers.

Versterker en de Kef Q300 laten muziek hooren zoals de muzikant het heeft bedoeld. Helemaal TOP!!!!.

Gerrit76 28-08-2011
Geschreven voor: Onkyo A-5VL

Ik was op zoek naar een stereoversterker. Het liefst een die gemakkelijk te combineren is met een ipod. Door de digitale ingangen is deze versterker ideaal te combineren met de digitale dockingstation onkyo ND-S1.

De versterker klinkt niet en dat is zoals het hoort te zijn.
De mogelijkheden zijn prima, gelukkig is er een klankregeling aanwezig en een balance regelaar (handig voor de akoestiek binnen de meeste woonkamers. Helaas zit er geen indicator op de volumeknop, zeker met weinig licht zie je niet hoe ver deze openstaat.
Persoonlijk vind ik luidspreker keuze A eo B overbodig. 1 paar aansluitingen was voor mij voldoende geweest. Ik had daarvoor liever vergulden aansluitingen gezien. Misschien zijn de felle blauwe LEDS niet ieders voorkeur.
Versterker is intuïtief in diens gebruik.
Voor de duurzaamheid een 6 gegeven. Tot op heden functioneert de versterker naar behoren. Ik heb alleen mijn twijfels over de duurzaamheid, daar de versterker erg warm wordt, wat toch opmerkelijk is voor een pwm versterker. De warmte productie is dusdanig dat ik me afvraag welke consequenties dit gaat hebben voor de print / soldeerwerk van deze versterker op de langere termijn.

rim 09-11-2010
Geschreven voor: Onkyo A-5VL

Heb deze versterker gekozen vanwege zijn digitale ingangen en de prima ingebouwde DA-convertors.
Daardoor bij apparatuur met digitale uitgang (digitale TV/radio-ontvanger en CD/DVD-speler) een prachtig geluid. Je kunt goed vergelijken met de analoge ingangen en de digitale klinken hoorbaar beter (voor geen van beide heb ik dure kabels in gebruik).
Verder zijn er o.a. phono-ingangen (MC en MM!) en kun je twee paar luidsprekers aansluiten (of één paar bi-wired).
Mogelijkheden genoeg dus.

Bij het uitpakken blijkt al meteen dat dit apparaat heel zwaar is, terwijl hij lekker compact gebouwd is. Dat geeft vertrouwen voor de bouwkwaliteit en de duurzaamheid - hoewel 1 maand gebruik geen echte duurtest is.

De afstandsbediening is een beetje knullig - de meeste knopjes zijn bedoeld voor andere (Onkyo) apparatuur - en ronduit lelijk. Alleen volume en mute zijn op afstand te bedienen. De aan/uit schakelaar en de bronkeuze zijn alleen op de versterker te bedienen. Even wennen, maar in de praktijk geen groot probleem (dit is de reden voor mijn lagere score voor gebruiksgemak).

De knoppen op de versterker voelen goed aan: solide en van hoge kwaliteit. De stand van de draaiknoppen is moeilijk te zien. Er is een 'direct' schakelaar om de toonregelingen over te slaan.

Uiteraard is de geluidskwaliteit een belangrijke eigenschap en dat is bij deze Onkyo prima voor elkaar. Een schoon en helder geluid met een stevige, niet overdreven bas. Ook bij lang luisteren helemaal niet vermoeiend.

Kortom, ik ben zeer tevreden over mijn aanschaf. Mijn installatie heeft hiermee een complete face-lift gehad.

Nick-010 04-10-2010
Geschreven voor: Onkyo A-5VL

Na het inruilen van mijn Azur set van Cambridge om dat het een schraal geluid gaf ging de zon weer schijnen in muziekland, een mooie versterker met een gescheiden voeding en een mooi warm geluid. Versterker heeft voor de prijs die hij kost veel opties en een mooi strak uiterlijk. Een aanrader van bijna 11 kilo zwaar.

wiebnie 16-06-2010
Geschreven voor: Onkyo A-5VL

Sinds één maand ben ik nu in het bezit van deze geïntegreerde stereo versterker.

Waarom deze versterker?:
Ik was op zoek naar een stereo versterker waar je ook digitale (coax/optisch) en een phono mm/mc aansluitingen op had.

Ik wilde geen surround set omdat ik een puur stereo luisteraar ben en als je in dezelfde (prijs)klasse kijkt naar surround receivers is het geluid beduidend minder te noemen, daar hoef je geen audiofiel voor te zijn. Zelfs wanneer standen als "pure stereo" aanstaan bij de surround receivers, waarbij alle ingebouwde onzin die je dan niet nodig hebt zijn uitgeschakelt, halen deze het bij lange na niet bij de Onkyo A-5VL. Daar zijn de geinvesteerde euro's terug te vinden in de kwaliteit van het geluid: dat is namelijk erg goed.

Het geluid is natuurlijk iets minder dan versterkers (klasse a) die het 4/5-voudige kosten, maar voor deze prijs €400 euro, ben ik meer dan tevreden. Een 8 die ik voor het geluidskwaliteit heb gegeven is dan ook in vergelijking met de duurdere versterkers, anders kwam deze in de buurt van de 9 of zelfs 10.

Ik heb de versterker aangesloten op de Kef-Q7 luidsprekertjes en wanneer de versterker lekker is warmgedraaid, is het geluid zeker zuiver te noemen met een goede verdeling tussen de verschillende hoogtes.

Overigens is de concurrentie niet heel erg groot:

De enige versterker die er qua prijsklasse en mogelijkheden is, is Harman Kardon (HK) 3490. Een stereo versterker met digitale ingangen. Deze heeft weliswaar meer watt's, maar of die te vergelijken zijn met de Onkyo betwijfel ik. het geluid dat daaruit kwam(ik wilde deze ook een eerlijke kans geven) was bedroevend: er zit veel bass in zoals je ook terugziet bij de goedkopere complete setjes van de bekende japanse merken, die het niet zuivere geluid camoufleren met een muur van (bass) herrie. Harman Kardon is al lang niet meer wat het geweest is en dat maakte de keuze makkelijk.

Ook door het uiterlijk van de HK 3490 maakte mijn keuze nog makkelijk: over smaak valt niet te twisten, maar een strakke geborstelde zilver kleurige versterker ziet er in mijn ogen duurzamer en mooier uit dan de glimmende met onzin lampjes versierde HK.

Mogelijkheden:

De 8 voor de mogelijkheden heb ik gegeven omdat dit natuurlijk een stereo versterker is, op een surround zijn er natuurlijk veel meer terug te vinden. Deze heb je echt niet nodig wanneer je net als ik een stereo luisteraar bent. Buiten dat om is deze voor een stereoversterker uitgebreid te noemen door de 2 digitale aansluitingen en de phono aansluiting.

Heeft deze versterker dan nog nadelen:

-kleine lettertjes op de versterker voor geluidsbron instellen (aux/phono/cd/tuner/enz) moet je goede ogen hebben. Het is ook wel weer mooi dat er niet veel op staat(dat maakt het voor de looks mooier)

- Lelijke afstandsbediening, doet een beetje goedkoop aan. Plastic met een alu-look sticker erover heen.